درباره وبلاگ


به سایت رفع مشکلات کامپیوتر خوش امدید


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 219
بازدید کل : 263617
تعداد مطالب : 89
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

body{ align:center}

.
یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 20:21 ::  نويسنده : مهدي

capacitor , خازن

ساختمان داخلی خازن از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شود:

الف – صفحات هادی

ب – عایق بین هادیها (دی الکتریک)

ساختمان خازن:

 

 

 

 

 

هرگاه دو هادی در مقابل هم قرار گرفته و در بین آنها عایقی قرار داده شود، تشکیل خازن می‌دهند. معمولاً صفحات هادی خازن از جنس آلومینیوم ، روی و نقره با سطح نسبتاً زیاد بوده و در بین آنها عایقی (دی الکتریک) از جنس هوا ، کاغذ ، میکا ، پلاستیک ، سرامیک ، اکسید آلومینیوم و اکسید تانتالیوم استفاده می‌شود. هر چه ضریب دی الکتریک یک ماده عایق بزرگ‌تر باشد آن دی الکتریک دارای خاصیت عایقی بهتر است. به عنوان مثال ، ضریب دی الکتریک هوا 1 و ضریب دی الکتریک اکسید آلومینیوم 7 می‌باشد. بنابراین خاصیت عایقی اکسید آلومینیوم 7 برابر خاصیت عایقی هوا است.

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 17:11 ::  نويسنده : مهدي

ترانزیستور چیست ؟

ترانزیستورها یکی از قطعات اساسی در الکترونیک هستند.ترانزیستور ها سوئیچ هایی هستند که برای خاموش و روشن کردن بکار می روند.اگر چه ترانزیستور ها یک قطعه ی ساده هستند اما یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی هستند.مثلا ترانزیستور تنها قطعه ای است که در ساخت یک پردازشگر پنتیوم استفاده می شود.یک چیپ پنتیوم تقریبا 3.5 میلیون ترانزیستور دارد.

 ترانزیستور


ترانزیستور را معمولاً به عنوان یکی از قطعات الکترونیک می‌شناسند. ترانزیستور یکی از ادوات حالت جامد است که از مواد نیمه رسانایی مانند سیلیسیم و ژرمانیوم ساخته می‌شود.یک ترانزیستور در ساختار خود دارای پیوندهایپیوند نوع N و پیوند نوع P می‌باشد.

ترانزیستور دارای سه پایه به نام های کلکتور (Collector) و بیس (Base) و امیتر (Emitter) می باشد.معمولا کلکتور با حرف C و بیس با حرف B و امیتر با حرف E نمایش داده می شود.گاهی اوقات این پایه ها در طرف مسطح ترانزیستور مشخص شده اند.ترانزیستور دارای یک طرف صاف و یک طرف گرد می باشد.اگر طرف گرد آن رو به روی شما باشد پایه ی کلکتور سمت چپ,بیس در وسط و امیتر در سمت راست خواهد بود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:, :: 9:19 ::  نويسنده : مهدي

 ترميستور

 

   

ترميستور يک وسيله نيمه رساناست که برخلاف فلزات ، داراي ضريب دماي مقاومت منفي است . بعلاوه مقاومت آن بصورت نمايي با دما تغيير مي کند.
ترميستور يک وسطله بسيار حساس است و انتظار مي رود که با درجه بندي مناسب ، داراي عملکرد ثابتي تا 0.01 سانتي گراد باشد.يکي از ويژگي هاي جالب آن اينستکه مي توان از آن بعنوان جبران کننده دماي مدار هاي الکتريکي استفاده نمود.در دو نمونه NTC و PTC وجود دارد.

 

الف) NTC :در صورت بالا رفتن دما مقدار مقاومت کاهش می یابد و آنرا از جنس اکسیدهای مختلف فلزات مثل آهن و منگنز می سازند وبرای جلوگیری از ازدیاد جریان در لحظه روشن شدن دستگاه استفاده می شود NTC که در رادیو استفاده می شود عدسی رنگی (قرمز یا سبز ویا سفید است) واگر بسوزد قطع می شود و NTC که در تلویزیون استفاده می شود لولهای شکل و با فیلامان سری می شود تا جریان به تدریج وارد تلویزیون شود زیرا در ابتدا سرد است. غالبا به شکل هاي ديسکي و استوانه اي يافت مي شود.

ب) PTC :در اثر بالا رفتن حرارت مقدار مقاومت آن افزایش می یابد مقدار اهم آن در حرارت 25 درجه بیان می شود.

 



صفحه قبل 1 صفحه بعد

 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب